Oddělit osobní finance od těch firemních může být pro podnikatele, živnostníky a influencery oříšek. Na jednom účtu jsou položky nepřehledné a lehce nad nimi ztratíte kontrolu. Jak si vše nejlépe uspořádat a k tomu si pohlídat i pravidelné investice? Základem je vytvořit si koncept, který bude jednoduchý a pokud možno, také automatický a o tom bude dnešní podcast.
Podnikatel, který pracuje pouze pro jednu firmu
Jeho situace je podobná, jako kdyby byl zaměstnaný. Měsíčně mu chodí jeden příjem na hlavní bankovní účet, ze kterého odvádí běžné výdaje (bydlení, jídlo, dovolené atd). Z praxe ale vidíme, že tento přístup není příliš ideální a časem se z toho stane chaos.
Proto je tu ještě druhá varianta – vytvořit si druhý účet. Nazveme ho „účet finančního života“.
- Dovoluje větší kontrolu.
- Z hlavního účtu si na něj můžete měsíčně zasílat určitý obnos, ze kterého se následně strhnou platby do jednotlivých investic.
- Zbylé peníze na tomto účtu tvoří tzv. „železnou rezervu“.
Podnikatel, který má více odběratelů/klientů
Jedná se především o IT specialisty, konzultanty, kosmetičky, učitele angličtiny atd. V průběhu měsíce jim chodí na účet platby za faktury, což na konci měsíce ukáže výši celkového měsíčního příjmu. Toto už je na plánování náročnější – platby chodí několikrát do měsíce a často se jejich celkový příjem liší. Proto je náročné stanovit pevnou částku, kterou budete pravidelně odkládat na „účet finančního života“.
Co nám s klienty funguje?
- Odhadnout pravidelné náklady (jídlo, bydlení, doprava).
- Na základě minimálního příjmu si zvolit si přiměřenou částku, kterou lze každý měsíc odkládat.
- Na tuto částku si nastavit trvalý příkaz – platba bude odcházet vždy na konci měsíce, po přijetí všech faktur.
- Pokud budete vydělávat víc, než je minimální částka, peníze navíc se začnou hromadit na hlavním účtu. Jednou za tři měsíce zbylé peníze rozložte do „krabiček“ (obálek) – např. dovolená, investování, krátkodobé rezervy.
Tento supertajný trik se jmenuje „mentální účetnictví“. Pomůže vám udržet si přehled ve svých financích a následně se mozku lépe přemýšlí, spoří a investuje. Doporučujeme poslechnout si jeden ze starších podcastů Finanční pravidla, která mi fungují, kde vysvětlujeme víc.
Podnikatelé vlastnící firmu
U této skupiny je to nejtěžší. Jak rozdělit peníze a kolik si jich vzít pro vlastní potřebu, nebo kolik jich vrátit do firmy? To záleží na mnoha okolnostech, ale až ten moment přijde, opět doporučujeme vytvořit si účet, na který si budete určitou částku s firmy vyplácet (měsíčně nebo ročně).
- Kdy je ten správný moment začít vybírat peníze z firmy? Jestli jste našimi pravidelnými posluchači, víte, že na tuto otázku se ptáme většiny podnikatelů, kteří byli našimi hosty. Ze začátku nejčastěji investují své vydělané peníze zpět do podnikání.
- Pokud chcete načerpat konkrétní inspiraci od našich hostů, doporučujeme podcast s Václavem Staňkem ze společnosti Vasky nebo třeba nadšeného lektora angličtiny Broňu Sobotku.
Co v dnešním podcastu uslyšíte?
- Rozdělení podnikatelů na základě toho, jak mi chodí měsíční příjmy.
- Kolik účtů by každý podnikatel měl mít?
- Co je mentální účetnictví?
- Proč používat „obálky“, které už většina bank nabízí jako součást účtu?
- Jak nakládají se svými penězi podnikatelé, kteří vlastní s. r. o.?
- A mnoho dalšího.